Aku Dan Hujan

Guruh kedengaran tanda hujan ingin turun lagi...titisan hujan yang turun membawa aku mengimbau zaman remaja...ketika cuti sekolah indahnya zaman remaja tiada masalah dan bertindak ikut rasa hati..

Kebiasaan bila waktu waktu cuti sekolah aku akan pulang ke kampung nenek ku disebelah pantai timur untuk bercuti dan bermain banjir itu pun atas kebenaran hihihihi..So tahun tu entah kenapa mak baik hati dan membenarkan aku pulang ke kampung..seronok nya hanya Tuhan yang tahu..

Hujan yang turun hampir setiap hari membuatkan kampung nenek dilanda banjir..aku bersama sepupu apa lagi seronok.apatah lagi awal awal lagi bapa saudaraku telah menyediakan rakit untuk bermain banjir....masuk hari yang ke3 hujan air sudah memenuhi sawah padi..so apa lagi kita semua sudah bersiap sedia untuk main rakit...

Ini adalah pengalaman pertama dalam hidup bermain rakit...dengan hujan yang turun renyai renyai aku bersama sepupu meredah sawah padi sambil berakit...walaupun penat dan tak berapa mahir bermain rakit tetapi disebabkan seronok semuanya tak dihiraukan....semakin jauh kami berakit bertambah seronok rasanya...tapi biasalah kan kita sudah biasa diingatkan jangan seronok sangat bermain....nanti menangis..

Sedang seronok berakit..tetiba aku ternampak ular di dalam air...apa lagi menjerit bagai nak rak laaa...semua orang takut kan ular lebih lebih lagi aku memang fobia...agaknya ular tu pun takut bila dengar aku menjerit terus melarikan diri...aku yang kelam kabut tak dapat mengawal rakit apa lagi terus terjatuh dalam sawah...wahhhhh...makin kuat la jeritnya nya hihiihihihi....Nasib baik laa sepupu aku ni dah biasa so dia lah penyelamat keadaan...apa lagi kelam kabut la kami pulang kerumah..sampai kat rumah kalau mengadu dengan nenek confirm kena marah so diamkan saja....

Besok nya pakcik aku pelik apsal budak ni tak main rakit hari ni...tapi kami buat alasan baju banyak basah sebab tu laa tak pegi main...itulah pengalaman pertama dan terakhir aku bermain rakit...sejak kejadian tu aku tak berani dah..takut terserempak dengan ular baik aku tengok saja...


Apa apa pun itu satu pengalaman yang indah yang tak akan dilupakan untuk diceritakan pada anak anak yang memang tidak akan dapat merasainya,,,,


Wassalam.



Comments

Popular Posts